Aanbevolen methode voor saunabaden

Veelgestelde vragen - 26 mei 2012

Neem je ideale saunabad!
Volg volgende stappen en geniet van de perfecte saunabeurt.

Voorbereiding

  • Pas 1 uur na de maaltijd met het baden beginnen: evt een klein hapje brood of iets zoets eten.
  • Altijd 15 tot 30 min rust na voorafgaande lichamelijke inspanning of opwinding.
  • Lichaam vooraf reinigen met warm water en zeep en goed afdrogen voor het betreden van de saunacabine.

Waarom ?

  • Het lichaam moet ongestoord door invloeden van buitenaf op koude-en warmteprikkels kunnen reageren.
  • Er mag geen gebrek aan bloedsuiker ontstaan.
  • Beter transpireren,hygiëne.
  • Beleefdheid tegenover de medebaders.

In de cabine

  • Liggen of ontspannen zitten op de middelste of bovenste bank (met de voeten op zithoogte).
  • Niet langer dan 8-12 min (max 15 min) in de cabine.
  • Laatste 2 minuten rechtop gaan zitten. 

Waarom ?

  • Liever maar intensief en kort “opwarmen” , dat betekent een geringere belasting voor hart en bloedvaten.
  • Lang genoeg  voor de opbouw van behoorlijk warmte-overschot en vorming van voldoende transpiratievocht.
  • Aanpassing van de bloedsomloop aan verticale houding.

Na het verlaten van de cabine

  • Zo snel mogelijk naar het “luchtbad”, daar in beweging blijven en nog voor de eerste huivering weer naar binnen.
  • Afspoelen met koud water, zonder druk(steeds naar het hart toe).
  • Gebruik van het dompelbad: hele lichaam in elk geval tot aan de kin onderdompelen.
  • Voor wie wil en mag: Gaan zitten met de voeten in een bak met warm water(4-5 min).
  • Hernieuwde afspoelingen met koud water(dompelbad) met aansluitend warm voetenbad.

Waarom ?

  • Longen koelen in de buitenlucht snel af, aanvulling zuurstoftekort.
  • Huid moet nog warm blijven voor de koudwaterprikkels.
  • Bevordering terugstromen van het bloed werkt vertragend op de hartslag.
  • Sterke reactie van de haarvaten met een tijdelijke verhoging van de bloeddruk.
  • Reflex door de hele huid,betere doorbloeding , overschot van warmte wordt naar de huid getransporteerd.
  • Laatste warmte-overschot wordt volledig afgevoerd , voorkomt “nazweten” , training van de haarvaten.

Sauna of stoombad bij je thuis?

Ga je graag in de sauna of het stoombad wanneer je maar wil? Dan is een eigen cabine bij je thuis een ideale oplossing. Kom de showroom van Abisco bezoeken of bekijk het aanbod op de website.

Ontdek ons aanbod voor sauna: van saunacabines tot accessoires

Shop sauna's

Bekijk foto’s van onze realisaties in sauna, jacuzzi en infrarood

Bekijk realisaties

Gerelateerde berichten

Hoe neem je een sauna? Bekijk het Saunaschema
Veelgestelde vragen - 17 augustus 2012
Kunnen nierpatiënten ook een saunabad nemen?
Veelgestelde vragen - 16 juni 2012
Sauna-fouten die je moet vermijden
Veelgestelde vragen - 08 augustus 2015