Aanbevolen methode voor saunabaden

Neem je ideale saunabad!
Volg volgende stappen en geniet van de perfecte saunabeurt.

Voorbereiding

  • Pas 1 uur na de maaltijd met het baden beginnen: evt een klein hapje brood of iets zoets eten.
  • Altijd 15 tot 30 min rust na voorafgaande lichamelijke inspanning of opwinding.
  • Lichaam vooraf reinigen met warm water en zeep en goed afdrogen voor het betreden van de saunacabine.

Waarom ?

  • Het lichaam moet ongestoord door invloeden van buitenaf op koude-en warmteprikkels kunnen reageren.
  • Er mag geen gebrek aan bloedsuiker ontstaan.
  • Beter transpireren,hygiëne.
  • Beleefdheid tegenover de medebaders.

In de cabine

  • Liggen of ontspannen zitten op de middelste of bovenste bank (met de voeten op zithoogte).
  • Niet langer dan 8-12 min (max 15 min) in de cabine.
  • Laatste 2 minuten rechtop gaan zitten. 

Waarom ?

  • Liever maar intensief en kort “opwarmen” , dat betekent een geringere belasting voor hart en bloedvaten.
  • Lang genoeg  voor de opbouw van behoorlijk warmte-overschot en vorming van voldoende transpiratievocht.
  • Aanpassing van de bloedsomloop aan verticale houding.

Na het verlaten van de cabine

  • Zo snel mogelijk naar het “luchtbad”, daar in beweging blijven en nog voor de eerste huivering weer naar binnen.
  • Afspoelen met koud water, zonder druk(steeds naar het hart toe).
  • Gebruik van het dompelbad: hele lichaam in elk geval tot aan de kin onderdompelen.
  • Voor wie wil en mag: Gaan zitten met de voeten in een bak met warm water(4-5 min).
  • Hernieuwde afspoelingen met koud water(dompelbad) met aansluitend warm voetenbad.

Waarom ?

  • Longen koelen in de buitenlucht snel af, aanvulling zuurstoftekort.
  • Huid moet nog warm blijven voor de koudwaterprikkels.
  • Bevordering terugstromen van het bloed werkt vertragend op de hartslag.
  • Sterke reactie van de haarvaten met een tijdelijke verhoging van de bloeddruk.
  • Reflex door de hele huid,betere doorbloeding , overschot van warmte wordt naar de huid getransporteerd.
  • Laatste warmte-overschot wordt volledig afgevoerd , voorkomt “nazweten” , training van de haarvaten.