Iets over de minder gewenste methodes van saunabaden

Men mag veronderstellen dat Finnen, omdat zij dat van kind af aan gewend zijn, net zo vaak als zij willen en ieder op hun eigen favoriete wijze van de sauna gebruik maken. En dat doen ze dan ook: meestal met koud water om af te koelen, maar soms ook zonder, met een normale duur voor de “opwarmfase”of overdreven lang (30-40 minuten).

Natuurlijk wordt er ook door de Finse artsen gewaarschuwd tegen het onjuiste gebruik van de sauna. Maar dat haalt meestal niet veel uit, de goede naam van de sauna wordt er in Finland in elk geval niet door aangetast als iemand er door een minder goed gebruik schadelijke gevolgen van ondervindt.

Bij ons ligt dat echter anders: wanneer wij een bepaalde manier van saunabaden propageren dan gaat het daarbij niet alleen om het optimale effect voor ons lichaam, maar ook om het handhaven van de goede naam voor dit bad. Want zoals bij alle goede dingen heeft ook de sauna haar tegenstanders, die, hoewel zij zelf nog nooit aan dit badritueel hebben deelgenomen, er toch met veel omhaal van woorden stelling tegen nemen.

Wanneer iemand de prikkels van het “opwarmen” en “afkoelen” te extreem doseert of combineert  met extra belastingen (sauna en zwemmen of sauna en gebruik van alcohol) kan dat de gezondheid schaden. Iedere overdrijving of het onjuiste gebruik van de sauna kan een gevoel van matheid laten ontstaan of een toestand van overgevoeligheid met een slechte nachtrust ten gevolge hebben.

Waarom de sauna dan niet te gebruiken volgens een methode die meer afgestemd is op het normale aanpassingsvermogen van ons lichaam, zodat wij er steeds opnieuw weer echt van kunnen genieten en er ook nadien door de gunstige nawerking nog lang plezier aan beleven?