Enkele tips voor nieuwkomers in de sauna!

Veelgestelde vragen - 21 september 2012

We zijn allemaal ooit een keer aan ons eerste saunabad begonnen. En toen hebben ook wij niet altijd direct alles op de juiste manier gedaan. Maar wij willen dat jullie die met het saunabaden gaan beginnen daar meteen al het grootste gevoel van welbehagen aan zult mogen beleven en dat U daar een optimaal effect voor de verbetering van uw conditie mee weet te bereiken. Het is mogelijk dat U in het begin enige aanpassingsmoeilijkheden krijgt te verwerken.

Niet ieder organisme reageert direct op de juiste manier. Er is echter geen enkele reden om ooit angst te hebben voor de hitte in de cabine. Uw hart kan er best tegen. Bedenk dat zelfs mensen die een hartinfarct hebben gehad m.b.v. het saunabaden gerevalideerd worden om te voorkomen dat zij een tweede hartaanval te verwerken krijgen. Overbodige gevoelens van angst kunnen de polsfrequentie alleen nog maar verder versnellen en dat is op zich een minder gewenste reactie.

  • Wij raden U aan alvorens de cabine te betreden alleen het hoofd eerst nog even met koud water nat te maken. De rest van het lichaam behoort te worden afgedroogd vooraleer wij naar binnen gaan.
  • Niet de hoogte van de temperatuur, maar de tijdsduur van het verblijf in de cabine is maatgevend voor de mate waarin er van enige belasting voor het hart sprake kan zijn . Neem daarom gerust plaats op de middelste bank en wanneer U daar kalm blijft zitten of liggen zonder te praten, loopt U geen enkel risico als dat 10 minuten duurt. U moet de cabine echter in geen geval binnen de 8 minuten weer verlaten omdat uw lichaam dan nog niet voldoende warmte in zich heeft opgenomen.
  • Wordt uw huid niet direct nat van het zweet , bedenk dan dat het transpiratievocht in de cabine zeer snel verdampt om voor een afdoende koeling te zorgen. Voel maar eens onder op uw buik of in de knieholten! Meestal zal uw lichaam echter pas na de oefening van 6 of 10 keer saunabaden de optimale zweetsecretie weten te produceren.
  • Vergeet niet direct na het verlaten van de cabine het luchtbad te bezoeken. Uw lichaam heeft nu zuurstof nodig . Niet bang zijn voor regen, sneeuw of vorst, U kunt er geen kou vatten! Hebt U last van zweet dan kunt U eerst snel even afdouchen, maar dan natuurlijk wel met koud water. 
  • Na het luchtbad hebben uw huid , de bloedvaten en uw zenuwstelsel behoefte aan een koude afspoeling. Het afdalen in een dompelbad is niet verplicht maar de afkoelslang moet in elk geval wel gebruikt worden.
  • En dan na het koude water het warme voetenbad niet vergeten!
  • Nog een laatste belangrijke tip: oude “saunarotten” geven lang niet altijd de juiste adviezen.

Sauna of stoombad bij je thuis?

Ga je graag in de sauna of het stoombad wanneer je maar wil? Dan is een eigen cabine bij je thuis een ideale oplossing. Kom de showroom van Abisco bezoeken of bekijk het aanbod op de website.

Ontdek ons aanbod voor sauna: van saunacabines tot accessoires

Shop sauna's

Bekijk foto’s van onze realisaties in sauna, jacuzzi en infrarood

Bekijk realisaties

Gerelateerde berichten

Hoe reageren astma-patiënten op de sauna?
Veelgestelde vragen - 07 augustus 2015
Hoe vaak kan men van de sauna gebruik maken?
Veelgestelde vragen - 14 juli 2012
Is saunabaden een middel om te vermageren?
Veelgestelde vragen - 19 juni 2012